Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/451
Title: คาบาร์เร่ต์ในจังหวัดเชียงใหม่
Other Titles: CABARET IN CHIANG MAI
Authors: ใจหาญ, ชัพวิชญ์
Jaihan, Chappavich
Keywords: คาบาร์เร่ต์, เชียงใหม่
Cabaret, Chiang Mai
Issue Date: Jul-2017
Publisher: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Abstract: The objective of this research wese to study performance’s composition and styles, and the values of cabaret’s show in Chiang Mai, Thailand. This study was qualitative research. Data were collected through observation and interview. Related documents and information were explored as well. The results of this study showed that the cabarets’ show in Chiang Mai had three main styles such as theatre style, restaurant and bar style, and environmental style. Firstly, theatre style had full theatrical compositions, i.e., box office, proscenium stage, theatre scenes, light and sound, and theatre props. The shows were varieties and took many dancers. Secondary, the cabaret in restaurant and bar style was smaller than in theatre style and the stage was fixed, the audiences would enjoy the show during the dinner. There were 1-5 dancers for a show and the shows emphasized on dance rhythm (fast and fun). Lastly, the environmental style was found in Chiang Mai’s night safari. The shows were performed on empty field or open stage surrounding with trees. The cabaret shows had five main compositions such as creative concept of the show, dancers, costumes, stage scenes, and dance style. Additionally, the cabarets were four significant values for Chiang Mai’s society such as the cultural value, tourist value, business value, and social value.
Description: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นมา องค์ประกอบการแสดง และบทบาทหน้าที่ของคาบาร์เร่ต์ในจังหวัดเชียงใหม่ที่มีต่อสังคม โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ จากการสังเกต การสัมภาษณ์ และการศึกษาข้อมูลเอกสารต่างๆ ผลการวิจัยพบว่า คาบาร์เร่ต์ในจังหวัดเชียงใหม่ มีทั้งหมด 3 รูปแบบ ได้แก่ 1) รูปแบบโรงละคร มีที่นั่งผู้ชมคล้ายกับโรงภาพยนตร์ มีเวทีขนาดใหญ่ เครื่องแต่งกาย ฉาก แสง สี เสียง เต็มรูปแบบ ฉากสามารถเปลี่ยนได้ ใช้นักแสดงเป็นจำนวนมาก ท่าเต้นมีทั้งรวดเร็วแข็งแรง และสวยงามอ่อนช้อยตามรูปแบบของการแสดง 2) รูปแบบผับ บาร์ สถานบันเทิง มีโต๊ะ บาร์ สำหรับให้นักท่องเที่ยวนั่งดื่มสังสรรค์พร้อมรับชมการแสดง เวทีมีขนาดเล็ก ใช้นักแสดง 1-5 คน ฉากไม่สามารถเปลี่ยนได้ ท่าเต้นจะเน้นความแข็งแรงเร้าใจ สนุกสนานตามจังหวะ และ 3) รูปแบบ แหล่งท่องเที่ยวอื่นๆ ที่พบคือ เชียงใหม่ ไนท์ ซาฟารี ซึ่งมีการแสดงคาบาร์เร่ต์เป็นส่วนหนึ่ง แสดงบริเวณลานกว้าง ฉากเป็นธรรมชาติ มีที่นั่งสำหรับนักท่องเที่ยว ท่าเต้นมีความแข็งแรงรวดเร็วสนุกสนาน และท่ารำที่อ่อนช้อยสวยงาม องค์ประกอบของการแสดงแบ่งออกเป็น 5 ด้าน คือ 1) แนวความคิดในการสร้างสรรค์การแสดง 2) นักแสดง 3) เครื่องแต่งกาย 4) ฉาก 5) ท่าเต้น ส่วนบทบาทหน้าที่นั้น มีทั้งหมด 4 ด้าน คือ 1) ด้านคุณค่า 2) ด้านการท่องเที่ยว 3) ด้านเศรษฐกิจ 4) ด้านสังคม
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/451
Appears in Collections:PIKANATE JOURNAL CMRU



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.