Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/918
Title: | การส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาวัฒนธรรมไทลื้อ |
Other Titles: | THE PROMOTION OF CULTURAL TOURISM SUSTAINABILITY: CASE STUDY OF TAI LUE CULTURE |
Authors: | Nuansara, Manote |
Keywords: | การสงเสริม วัฒนธรรมไทลื้อ การทองเที่ยวเชิงวัฒนธรรมอยางยั่งยืน Promotion Tai Lue Culture Cultural Tourism Sustainable |
Issue Date: | 26-Jan-2561 |
Publisher: | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เปนการศึกษาพัฒนาการของชุมชนไทลื้อ และวิเคราะหรูปแบบประเพณีวัฒนธรรม เพื่อการทองเที่ยว ของชาวไทลื้อ พรอมกับศึกษาการพัฒนารูปแบบการรักษาประเพณีวัฒนธรรมทองถิ่นเพื่อการทองเที่ยวอยางยั่งยืน และ ทําการประเมินรูปแบบการรักษาประเพณวีัฒนธรรมทองถิ่นเพื่อการทองเที่ยวทพี่ัฒนาขนึ้ การวจิัยครั้งนี้เปนการวจิัยเชิงคุณภาพ พื้นที่ในการศึกษา ไดแก หมูบานชาวไทลื้อ อําเภอดอยสะเก็ด จังหวัดเชียงใหม 4 หมูบาน คือ บานลวงเหนือ บานลวงใต บานปาคา และบานสันโปง ผูใหขอมูลสําคัญประกอบดวย ชาวบานในชุมชน นักทองเที่ยว และผูมีสวนไดสวนเสีย กับการจัดกิจกรรมทางวัฒนธรรมใน 4 หมูบานดังกลาว จากนั้นไดทําการวิเคราะหขอมูล ดวยการวิเคราะหพัฒนาการ ในเชิงประวัติศาสตร การวิเคราะหเนื้อหาพรอมกับการสรางขอสรุปเชิงอุปทาน ผลการวิจัยดังนี้ ประวัติศาสตรความเปนมาของชาวไทลื้อสืบทอดมาหลายยุค มีการพัฒนาที่ชัดเจนทั้งดานความเปนอย ู สังคม และ กฎกติกาที่ถูกสรางขึ้นในชุมชน มีรูปแบบการรักษาประเพณีวัฒนธรรม และการพัฒนารูปแบบตามการเปลี่ยนแปลงทางดาน เศรษฐกิจและสังคม มีการปรับเปลี่ยนกิจกรรมทุกป เนื่องจากกระแสการทองเที่ยวของนักทองเที่ยวเปลี่ยนแปลงตามกระแส โลกาภวิัตน อาจกลาวไดวาอัตลักษณในการนําประเพณวีัฒนธรรมของไทลื้อที่ประกอบดวย การพัฒนาการของกิจกรรมประเพณี วัฒนธรรม อันเปนอัตลักษณที่แสดงออกของประเพณีวัฒนธรรม วิถีชีวิตมาชวยสงเสริมการทองเที่ยวของชาวไทลื้อมากขึ้น ในปจจุบัน นอกจากนั้นการพัฒนารูปแบบประเพณีวัฒนธรรม พบวาไดผานกระบวนการการสรางความหมายที่สะทอน ผานสัญญะทางวัฒนธรรมประเพณีที่สัมพันธกับการทองเที่ยว โดยในการสรางความหมายทางสัญญะทางวัฒนธรรมไดสราง ตามวัตถุประสงคในความตองการที่จะอนุรักษวัฒนธรรมใหคงไวดวยการผานการทองเที่ยวที่เปนเครื่องมือในการถายทอด ประกอบกับกล ุมไทลื้อที่มีการแสดงออกทางสัญญะตัวตนที่ชัดเจน มีความเปนอัตลักษณที่โดดเดนพรอมกับยังไมมี การเปลี่ยนแปลงมากนัก ขณะที่การประเมินรูปแบบการรักษาประเพณวีัฒนธรรมทองถิ่นเพื่อการทองเที่ยวอยางยั่งยนื ไดนํามาสูการจัดการทองเที่ยว ที่มีเปาหมายในการดึงนักทองเที่ยวมากขึ้น ทําใหมีการเพิ่มคาใชจายสําหรับการทองเที่ยว ซึ่งชุมชนมีแนวทางในการประเมิน โดยการจัดการการทองเที่ยวอยางยั่งยืน มีองคประกอบที่สําคัญ เชน การดําเนินธุรกิจทองเที่ยวที่ตองตระหนักถึงความสามารถ ในการรองรับนักทองเที่ยวในดานพื้นที่ การพิจารณาสภาพธรรมชาติ สมาชิกในชุมชน ขนบธรรมเนียมประเพณี และวิถีชีวิต ของคนในชุมชน ที่นาสนใจคือยังพบวาการจัดการทองเที่ยวอยางยั่งยืนที่สามารถเปนรูปแบบของการรักษาประเพณีวัฒนธรรม ทองถิ่นตองสัมพันธกับเศรษฐกจิ สังคม และวัฒนธรรม อาทิ ดานเศรษฐกิจทยี่ั่งยืนดวยการนําเอาวถิดีั้งเดิมมาปรับใชใหสอดคลองกับสถานการณปจจุบัน โดยเฉพาะวิถีดานเกษตรกรรมที่มีการเปลี่ยนการผลิตไปเปนเกษตรเชิงเดี่ยวมากขึ้น มีการใชเครื่องจักร เขามาแทนทสี่ัตวเลี้ยงไวใชงาน ขณะทดี่านสังคมทยี่ั่งยนื พิจารณาไดวาไดสงผลตอการจัดการทางสังคม เชน มีการเปดตลาดนดั ทุกวันพธุ เพื่อนําผลผลิตการเกษตรของแตละชุมชนมาจําหนาย และพืชผักสวนครวั โดยเปนการเกษตรปลอดสารพษิ การพัฒนา ตลาดนัดไทลื้อเพื่อเปนถนนวถิีคนลอื้ สําหรับดานวัฒนธรรมอยางยั่งยนื มีการพัฒนารูปแบบอยางตอเนื่อง ยังสงผลตอความยั่งยนื ของวัฒนธรรมที่อยูในมติิของการนําประเพณทีี่เปนรูปแบบไปประยุกตเพื่อการสงเสริมการทองเที่ยว ทําใหมีผลิตภัณฑการทองเที่ยว รองรับกอใหเกิดความยั่งยืนในดานวัฒนธรรม นอกเหนือจากการยึดถือแนวปฏิบัติตามประเพณี ยังไดใชการทองเที่ยว เปนเครื่องมือที่เสริมเขาไปในอีกมิติหนึ่งไดเชนกัน |
Description: | The objectives of this study were: to examine cultural development patterns of Tai Lue communities; to study cultural preservation model for sustainable development of this ethnic group; and to assess the development model of cultural preservation. The study was based on qualitative research method in Doi Saket district, Chiang Mai province, covering four villages, namely Luang Nuea, Luang Tai, Pa Kha, and San Pong. The key informants consisted of the community member, tourist and stakeholders involved in organizing cultural activities in the four communities. The obtained data were analyzed by structural-historical development approach, content analysis, and inductive method. The findings of the study are summarized as follows: The historical development of the Tai Lue ethnic group has been passed down from generation to generation. It can be evident from their livelihoods, societal activities, and community rules and regulations. The cultural preservation patterns of this tribal group have evolved and been modified in accordance with socio-economic factors. Cultural activities are changed on an annual basis due to tourism trends in the age of globalization. However, its cultural identities expressed through traditional festivals, lifestyles, and ways of life were adopted to promote cultural tourism in the communities. The development of the preservation model was carried out through the process of meaning creation reflected through cultural symbols relating to tourism. The symbolic meaning creation was based on the needs to maintain its culture by using tourism as a tool for cultural dissemination. In addition, the ethnic group has clearly expressed its symbolic identities distinctively without changing cultural identities. The assessment of the preservation model was based on tourism management, which aims to attract more tourists to increase their money spending. In conducting an assessment of sustainable tourism management, several major elements are needed. For instance, tourist operators must be aware of their own capacity in accommodating a number of visitors, in terms of tourist attractions, natural surroundings,community members, traditions, and lifestyles of the local people. It was also found that sustainable tourism management as a conservation model must be related to local economy, society, and culture. In order to ensure sustainable economy, traditional ways should be adapted in accordance with the present situation. In particular, more agricultural production has changed from single crop cultivation to the use of machines to replace beasts of burden. Effective social management will also lead to sustainable social development. For example, a community market is open every Wednesday for community members to sell their agricultural products, especially organic vegetables. The “Wednesday Market” has been developed as a walking street, reflecting the traditional way of life of the Tai Lue ethnic group. Sustainable culture is in the dimension of applying traditions to promote tourism in accordance with the ethnic lifestyle. As a result, tourism products have been created for cultural sustainability, besides traditional practices. Tourism can also be used as a tool to help promote sustainable development. |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/918 |
Appears in Collections: | Rajabhat Chiang Mai Research Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Manote Nuansara.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.