Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorจันทะวงศ, พรสวรรค-
dc.date.accessioned2018-01-19T06:29:20Z-
dc.date.available2018-01-19T06:29:20Z-
dc.date.issued2561-01-19-
dc.identifier.urihttp://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/838-
dc.descriptionThe main objective of this research is to study the management process and the administrative direction to develop school military bands in Muang District Chiang Mai. The population is consisted of 7 teachers, 238 students from Chiangmai Thepbodint School, Yupparaj Wittayalai School Chiangmai, Wattanothaipayap School Chiangmai, Nawamin Dharachuthid Payap School and Dhammaraj Suksa School.The research was conducted by interviewing the teachers and the students who participated in the bands.The percentage calculation was used to analyze the data. The results demonstrated that the instructors of all 5 schools showed a good level of band management (66.7%) in terms of 1) administrative planning for band budget 2) setting a standard qualifi cation of band members 3) forming student committees from the band’s members and 4) supporting the after-school rehearsal. For the band development, the results proved that the instructors demonstrated an excellent level of performing their professional musical experiences on achieving their goals (75.4%). All rehearsals were systematically conducted and the development of the band members was closely monitored, which encouraged the students to intentionally join the bands. Moreover, students can benefi t their free-time practicing in order to develop their musical skills and to support the community services.th_TH
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงคเพื่อศึกษาถึงกระบวนการบริหารจัดการวงโยธวาทิต และแนวทางการพัฒนา วงโยธวาทิตของโรงเรียนมัธยมศึกษา อําเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม ประกอบดวย โรงเรียนเทพบดินทร โรงเรียน ยุพราชวิทยาลัย โรงเรียนวัฒโนทัยพายัพ โรงเรียนนวมินทราชูทิศพายัพ และโรงเรียนธรรมราชศึกษา ประชากรที่ใช ในการศึกษาคือ ครูผูสอนวงโยธวาทิต จํานวน 7 คน และนักเรียนที่เขารวมวงโยธวาทิต จํานวน 238 คน เครื่องมือ ที่ใช ในการวิจัยคือ แบบสัมภาษณอยางมีโครงสรางสําหรับครูผูสอนวงโยธวาทิต และนักเรียนที่เขารวมวงโยธวาทิต วิเคราะหขอมูลโดยหาคารอยละ ผลการวิจัยพบวา ครูผูสอนของทั้งหาโรงเรียนมีการบริหารจัดการวงโยธวาทิตอยูในระดับมาก (รอยละ 66.7) ดังนี้ 1) มีการวางแผนจัดการงบประมาณเพื่อบริหารวงโยธวาทิต 2) มีการกําหนดคุณสมบัติของนักเรียนวงโยธวาทิต 3) จัดตั้งคณะกรรมการนักเรียนวงโยธวาทิต 4) สงเสริมใหนักเรียนไดฝกซอมนอกเวลาที่กําหนดจากตารางฝกซอม ดานการพัฒนาวงโยธวาทิต พบวา ครูผูสอนมีความรูความถนัดทางดานดนตรีสามารถนําความรูทางดานดนตรีมา ประยุกตใชในการปฏิบัติงานใหประสบผลสําเร็จมากที่สุด (รอยละ 75.4) รองลงมาไดมีการวางแผนในการฝกซอมและ ติดตามพัฒนาการดานดนตรีของนักเรียน (รอยละ 60) ทําใหนักเรียนมีความตองการที่จะเขารวมกิจกรรมวงโยธวาทิต อีกทั้งเปนการสงเสริมใหนักเรียนใชเวลาวางใหเกิดประโยชนทําใหนักเรียนมีการพัฒนาศักยภาพทางดานดนตรีอยาง เต็มความสามารถ และตอบสนองกิจกรรมของชุมชนและสังคมตอไปth_TH
dc.publisherสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่th_TH
dc.titleการจัดการวงโยธวาทิตในโรงเรียนมัธยมศึกษา อําเภอเมือง จังหวัดเชียงใหมth_TH
dc.title.alternativeThe Military Band Management in Secondary School of Muang District Chiang Mai Provinceth_TH
dc.typeJournalth_TH
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
อ.พรสวรรค์ จันทะวงศ์.pdf2.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.