Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/861
Title: | การใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน เพื่อพัฒนาทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 |
Other Titles: | IMPLEMENTING BRAIN-BASED LEARNING ACTIVITIES TO DEVELOP LISTENING-SPEAKING SKILLS OF PRATHOMSUKSA 1 STUDENTS |
Authors: | คำไทย, สุภาพรรณ |
Keywords: | กิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน ทักษะการฟง-พูด ภาษาอังกฤษ Brain-based learning activities Listening-speaking skills |
Issue Date: | 23-Jan-2561 |
Publisher: | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงคเพื่อเปรียบเทียบทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 กอนและหลังการใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน และเพื่อศึกษาพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปที่ 1 ระหวางการใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน กลุมตัวอยางที่ใชในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียน ชั้นประถมศึกษาปที่ 1 โรงเรียนเทศบาล 1 (ทุงฟาบดราษฎรบำรุง) อำเภอสันปาตอง จังหวัดเชียงใหม ในภาคเรียนที่ 1 ปการศึกษา 2555 จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใชในการวิจัย ประกอบดวย แผนการจัดการเรียนรูโดยกิจกรรมการเรียนรู ใชสมองเปนฐาน จำนวน 18 แผนๆ ละ 1 แบบ ทดสอบความสามารถดานการฟงและพูดภาษาอังกฤษชั้นประถมศึกษาปที่ 1 และแบบประเมินพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 โดยการวิเคราะหใชสถิติคาเฉลี่ย รอยละ สวนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบคาที (t-test) ผลการศึกษาพบวา ผลสัมฤทธิ์ของทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 หลังเรียนสูงกวา กอนเรียนอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และนักเรียนมีพัฒนาการพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองสูงขึ้น เมื่อเรียน โดยใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน |
Description: | This research was aimed to compare listening-speaking skills of Prathomsuksa 1 students before and after using Brain-Based Learning Activities and study the self-confidence of Prathomsuksa 1 students in using Brain-Based Learning Activities. The target group was 20 Prathomsuksa 1/1 students in the first semester of the academic year 2012 at Thungphabodratbamroong Municipality School, Sanpatong District, Chiang Mai. The experimental instrument used in this research were 1) 18 lesson plans using Brain-Based Learning Activities 2) listening-speaking skills test 3) Self-confidence evaluation form of Prathomsuksa 1/1 students. The data had been analyzed by using mean, percentage standard deviation and t-test. The result reveals that after using Brain-Based Learning Activities in the class Prathomsuksa 1/1 students had improved their listening-speaking skills. Their post-test scores were higher than the pre-test scores, which significant at .01 statistical levels and the self-confidence of students increased after using Brain-Based Learning Activities. |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/861 |
Appears in Collections: | Rajabhat Chiang Mai Research Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
สุภาพรรณ คำไทย.pdf | 2.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.