Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/892
Title: Learning management for the participation of community communication to develop economic and social of local communities in Chiang Mai
Other Titles: Learning management for the participation of community communication to develop economic and social of local communities in Chiang Mai
Authors: ปิ่นทอง, ผศ.ทวีศักดิ์
Issue Date: 24-Jan-2561
Publisher: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่
Abstract: การวิจัยเรื่อง "โครงการบูรณาการการจัดการเรียนรู้การสื่อสารชุมชนแบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของท้องถิ่น จังหวัดชียงใหม่" มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างและพัฒนานักประชาสัมพันธ์ชมชนประจำท้องถิ่น ในจังหวัดเชียงใหม่ด้วยวิธีการจัดการการเรียนรู (LM) ด้านการสื่อสารและการใช้สื่อเทคโนโลยีของชุมชนโดยชุมชน และบูรณาการร่วมกับชุมชนในการเพิ่มศักยภาพของคนในชุมชนกลุ่มเป้าหมายคือ องค์การบริหารส่วนตำบลจำนวน 42 ตำบล 18 อำเภอ ทั่วจังหวัดเชียงใหม่ ให้รักการใช้หลักการสื่อสารแบบมีส่วนร่วมในการนาเสนอแนวทางการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของทองถิ่นของตนเองได้อย่างเหมาะสม วิธีการศึกษาใช้วิธีการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (PAR) ในการบูรณาการร่วมกันของนักประชาสัมพันธ์ชุมชนประจำท้องถิ่นชุมชน และองค์กรในท้องถิ่น กับการผลิตสื่อที่กระตุนและส่งเสริมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของท้องถิ่น 4 ด้านคือ ด้านเศรษฐกิจ การเกษตรและการทองเทียว ด้านสังคม ด้านการศึกษาและด้านอนามัยและสิ่งแวดล้อม แนวทางในการจัดการเรียนรู้ครั้งนี้เริ่มจากการพัฒนานักประชาสัมพันธ์ท้องถิ่น จำนวน 9 คน ซึ่งเป็นนักประชาสัมพันธ์ยุวชนของมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ เพื่อสนับสนุนการเรียนรู้ร่วมกันกับชุมชนให้สามารถผลิตสื่อสารสนเทศเพื่อการประชาสัมพันธ์ทองถิ่น โดยการนำเสนอการดำเนินงานโครงการภายใต้แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่ ทั้งสิ้น 42 องค์การบริหารส่วนตำบล ผลการวิจัยพบวาชุมชนในท้องถิ่นสามารถเรียนรู้ร่วมกันเชิงบูรณาการกับหน่วยงานในท้องถิ่นของตนเองกับการผลิตสื่อที่กระตุ้นและส่งเสริมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของท้องถิ่น 4 ด้านคือ สื่อสารสนเทศเพื่อการสนับสนุนการพัฒนาท้องถิ่นด้านเศรษฐกิจ การเกษตรและการท่องเที่ยว จำนวน 17 ชิ้นงาน สื่อสารสนเทศเพื่อการสนับสนุนการพัฒนาท้องถิ่นด้านสังคม จำนวน 14 ชิ้นงาน สื่อสารสนเทศเพื่อการสนับสนุนการพัฒนาท้องถิ่นด้านการศึกษา จำนวน 6 ชิ้นงาน และสื่อสารสนเทศเพื่อการสนับสนุนการพัฒนาท้องถิ่นด้านอนามัยและสิ่งแวดล้อม จำนวน 5 ชิ้นงาน ผลงานสื่อสารสนเทศที่ผลิตได้ของชุมชนถูกนำเสนอผ่านสถานีวิทยุโทรทัศน์แห่งประเทศไทย (สทท) จังหวัดเชียงใหม่ ตังแต่เดือนกันยายนถึงเดือนพฤศจิกายน พ.ศ. 2551 การประชาสัมพันธ์ดังกล่าวจะทำให้ชุมชนได้ทราบทิศทางการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของทองถิ่นของตนเองและเกิดการกระตุนให้ประชาชนมีส่วนร่วมกับแนวทางการพัฒนาชุมชนให้เข้มแข็งและยั่งยืนต่อไป
Description: Learning management for the participation of community communication to develop economic and social of local communities in Chiang Mai has the objective to create and develop public relations in Chiang Mai local communities by arranging the learning management of mass communication and technological media of local communities. The target group is 42 sub-districts administrative organizations from 18 districts in Chiang Mai joining in this project. Participatory action research among local public relations for producing media was held to motivate and develop 4 social and economic development plans; economic, agriculture, tourism, social, education, hygienic and environment. The guideline to arrange the learning management started from creating 9 local public relations, young public relation researchers from Chiang Mai Rajabhat University, in order to promote learning with local communities in order to produce information to publicize their own communities. The study was that local communities can learn to produce media to motivate and develop 4 economic and social plans consisting of 17 pieces of mass media work to promote the development of economic, agriculture and tourism, 14 pieces of mass media work to promote in social; 6 pieces of mass media to promote in education and 5 pieces of mass media work to promote in hygienic and environment. All of these mass media are broadcasted in the television of Thailand Channel 11, Chiang Mai from September 2008 to November 2008. This public relation make people know the direction to develop economic and social of their own communities and motivate them to take part in the local communities’ development.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/892
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ผศ.ทวีศักดิ์ ปิ่นทอง.pdf24.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.