Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/962
Title: สภาวะการตลาดการจำหน่ายสัตว์น้ำในจังหวัดแพร่
Authors: ผศ.ชนกันภ์ จิตมนัส
เจริญ อิสรเสรี
Keywords: การตลาด
ตลาดสัตว์น้ำ
fish markets
Issue Date: 28-Jan-2561
Publisher: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่
Abstract: ตลาดจำหน่ายสัตว์น้ำในจังหวัดแพร่เป็นตลาดขนาดเล็ก เนืองจากประชากรมีจำนวนน้อย กอปรกับมีการเลี้ยงสัตว์น้ำแบบยังชีพหรือเลี้ยงไว้เพื่อบริโภคในครัวเรือนเป็นส่วนมาก จึงทำให้กำลังการซื้อต่ำ ดังนั้นปริมาณผลผลิตสัตว์น้ำเข้า สู่ตลาดต่อปีจำนวนไม่มากนัก จากการศึกษาสภาวะการตลาดการจำหน่ายสัตว์น้ำในจังหวัดแพร่ปี 2551 ในระหว่างเดือนกุมภาพันธ์ 2551 ถึงมกราคม 2552 โดยใช้แบบสอบถามผู้ค้าสัตว์น้ำในตลาดจังหวัดแพร่ จำนวน 113 ชุด จาก 30 ตลาดรวม 8 อำเภอ ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มสัตว์น้ำที่จำหน่ายในตลาดจังหวัดแพร่แบ่งได้ 2 กลุ่ม คือกลุ่มสัตว์น้ำจืด และกลุ่มสัตว์น้ำทะเล คิดเป็นร้อยละ 52.49 และ 47.51 ตามลำดับ แต่มีสัดส่วนจำนวนผู้ค้าสัตว์น้ำจืดกับสัตว์น้ำทะเล คิดเป็นร้อยละ 95.68 และ 4.32 ตามลำดับ สัตว์น้ำจืดหลักที่จำหน่ายได้แก่ ปลานิล ปลาดุก ปลายี่สกเทศ ปลาช่อนและปลากดหลวง ตามลำดับ ปริมาณสัตว์น้าทะเลที่วางจำหน่ายจากมากไปหาน้อยได้แก่ กุ้ง หมึก หอย และปลาทะเล ปลานิลเป็นปลาเศรษฐกิจหลักที่มีการจำหน่ายมากที่สุดในจังหวัดแพร คิดเป็นร้อยละ 37.24 ของผลผลิตสัตว์น้ำที่จำหน่ายในตลาดจังหวัดแพร่ทั้งหมด แหล่งที่มาของ ปลานิลนั้นเป็นปลานำเข้าจากต่างจังหวัดสูงถึงร้อยละ 89.28 ในขณะที่ผลิตได้ภายในจังหวัดแพร่เพียงร้อยละ 10.72 ผลการศึกษาสภาวะการตลาดการจำหน่ายสัตว์น้ำในครั้งนี้ จะเป็นประโยชน์ในการวางแผนพัฒนาการผลิตสัตว์น้ำจืดให้เพียงพอต่อความต้องการบริโภคของประชากร หรือเพิ่มศักยภาพและประสิทธิภาพในการผลิตให้ดียิ่งขึ้น อันจะช่วยลดค่าใช้จ่ายด้านพลังงานในการขนส่งปลาจากพื้นที่ห่างไกล
Description: Fish markets in Phrae province are small because there are not many local residents and tourists in this area and most villagers raise fish for their own consumption. As a result, there is less demand for imported fish which means there are not many fish products coming into Phrae markets annually. The fish market status of Phrae Province was researched during February, 2008-January, 2009. One hundred and thirteen questionnaires were dispersed in 30 markets all over 8 sub-districts of the Phrae province. Results of the questionnaires showed that there were two main aquatic animal groups sold in Phrae markets which included both freshwater and marine fish. The percentage of freshwater fish and marine fish production was 52.49 and 47.51, respectively. But the ratio of freshwater and marine fish wholesales was 95.68% and 4.32% respectively. Tilapia, catfish, rohu, snakehead, and channel catfish were the main freshwater species found in Phrae markets. On the other hand, shrimp, cuttle fish, shellfish, and marinefish were the main marine aquatic products sold in Phrae markets. Tilapia is the main economical fish that is sold in Phrae; its sales consisted of approximately 37.24% of all aquatic animals sold. However, 89.28% of tilapia was imported from other areas. This updated information is beneficial for fish culture planning to support fish consumption needs or improve culture efficacy in order to reduce energy cost for fish transportation from long distances.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/962
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.