Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/636
Title: | ชาติพันธุลุมน้ําโขงและสาละวิน : ชนชาติไท |
Other Titles: | The Ethnic Groups in Mekong and Salween River Basins : Tai Racs |
Authors: | วิเชียรเขียว, รองศาสตราจารยอรุณรัตน |
Keywords: | ชาติพันธุลุมน้ําโขงและสาละวิน ชนชาติไท |
Issue Date: | 2553 |
Publisher: | Chang Mai Rajabhat University |
Abstract: | ชุดโครงการวิจัยนี้ประกอบดวยโครงการวิจัยยอย 2 โครงการ เพื่อศึกษาพุทธศาสนา ในเชียงตุง วัดและชุมชนชาวไทใหญในเชียงตุง ชาวเชียงตุงเรียกตนเองวา “ไทเขิน” สวนชาวไท ใหญเรียกตนเองวา “ไท” หรือ “ไทโหลง” ทั้งสองกลุมชาติพันธุเคารพนับถือเลื่อมใสในพุทธ ศาสนา พทุธศาสนาของชาวไทเขินในเชียงตุงไดรับอิทธพิลมาจากเมืองเชียงใหมเมื่อ 500 ป มาแลว พุทธศาสนาที่มาจากเชียงใหมมี 2 นิกาย ไดแก่ นิกายลังกาวงศ (นิกายสวนดอก) มี ศูนยกลางอยูที่วัด ยางกวง และนกิายปาแดง มีศูนยกลางอยูที่วัดปาแดง ทั้งสองนกิาย เจริญรงุเรืองสืบเนื่องตดิตอกนัมาจนถึงปจจุบนั พระสงฆทั้งสองนิกายในเชียงตุงตางรกัษา เอกลกัษณของนิกายตัวเองไวไดคือ ระบบการปกครองคณะสงฆแบบ เชียงตุงดั้งเดิม การ ถวายสมณศักดิ์สงฆ และระบบการปกครองพระสงฆในเชียงตุงซึ่งถือปฏิบัติเชนเดียวกับเมือง เชียงใหมคือ ระบบหมวดอุโบสถ ความสัมพันธของพระสงฆเชียงตงุกบัพระสงฆเชียงใหม ดําเนินไปดวยดตีั้งแตอดตีถึงปจจุบัน แมจะหยุดชงักไปบ้างเนื่องจากเหตุผลทางการเมืองของ รัฐบาลกลาง ปัจจุบันความสัมพันธไดพัฒนาดีขึ้นพระสงฆมีการตดิตอกันมาก ชาวไทใหญ เปนอีกกลุมชาติพันธุหนึ่งในเชียงตุงทั้งนับถือและเลื่อมใสในพุทธศาสนาอยางเครงครัด เชนเดียวกบัชาวไทเขิน ชาวไทใหญอพยพจากรัฐชานฝงตะวันออกของแมน้ําสาละวินประมาณ รอยปเศษ เขามาตั้งถิ่นฐานรวมกนัอยูนอกกําแพงเมืองเชียงตุง ทั้งสองกลุมชาติพันธุมี ความสัมพันธอันดีต่อกันเพราะเปนเครือญาติกันมาแตอดีต หมูบานของชาวไทใหญมีวัดเปน ศูนยกลางและมีการปกครองระบบดั้งเดิมของตนคือระบบหัวพัน(เห็ง)และหัวรอย ชาวไทใหญ ใช้วัดและประเพณีพิธีกรรมพุทธศาสนาเป็นแกนสําคัญในการสรางสัมพันธ์กับคนในกลุมและ คนนอกกลุม เชน ประเพณีบวชสามเณร หรือ บวชสางลอง จัดเปนงานใหญที่คนไททกุกลุมใน เชียงตุงจะมารวมพิธีนี้ด้วยกัน ชาวไทใหญและชาวไทเขินในเชียงตุงอยูรวมกันอยางสันติและ ตางรักษาวัฒนธรรมประเพณีความเปนตัวตนของตนไว้ท่ามกลางความเปลี่ยนแปลงในปจจุบัน |
Description: | This project set was composed of two individual research projects, examining Buddhism, temples and Shan communities in Keng Tung, Shan State of Myanmar. Ken Tung residents call themselves “Tai Khern” while the Shan call themselves “Tai” or “Tai Long”. The two ethnic groups are devoted Buddhists. Buddhism of Tai Khern originated from Chiang Mai about 500 years ago. Buddhism originated from Chiang Mai is divided into two sects. The first sect is Langkawong sect (Suan Dok sect) with its center at Yang Kuang Temple and the second sect is Pa Daeng with its center at Pa Daeng Temple. The two sects have been prosperous and in contact until today. Monks of the sects have maintained their unique identities, that is, their conventional Sangkha System. Honors and administrative system of Ken Tung monks are similar to those to Chiang Mai : Uposot system. Relationships between Chiang Mai and Ken Tung monks from the past until today have been cordial and strong, with intermittent stoppage due to political conditions of the central government. The Shan in Ken Tung are also devoted Buddhists like Tai Khern. They migrated from the eastern bank of Salween River and settled outside the outer walls of Ken Tung. The two ethnic groups have always been in good terms since they consider themselves relatives from the old days. A temple is the center of the Shan village and their traditional administrative system is Hua Phan (Heng) and Hua Roi. The temples, traditions, rituals and Buddhism are pivotal to building relationships within their group and with outsiders. For instance, the Sang Long Ordination Ceremony is an important event that all Tais in Ken Tung participate annually. The Shan and Tai Khern have cohabited peacefully and maintained their ethnic cultures, traditions and identities amid rapid changes in the globalization age |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/636 |
Appears in Collections: | Research Report |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cover.pdf | Cover (ปก) | 520.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Abstract.pdf | Abstract (บทคัคย่อ) | 401.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Content.pdf | Content(สารบัญ) | 399.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chapter1.pdf | Chapter-1 (บทที่1) | 391.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chapter2.pdf | Chapter-2 (บทที่2) | 421.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chapter3.pdf | Chapter-3 (บทที่3) | 819.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chapter4.pdf | Chapter-4 (บทที่4) | 570.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chapter5.pdf | Chapter-5 (บทที่5) | 387.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Bibliography.pdf | Bibliography (บรรณานุกรม) | 398.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Appendix.pdf | Appendix(ภาคผนวก) | 393.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.