Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/872
Title: สภาพ ปัญหา และการพัฒนาโรงเรียนขนาดเล็กบนพื้นที่สูง ที่มีความขาดแคลน: กรณีศึกษาโรงเรียนบ้านอุมโละเหนือ อำเภอสบเมย จังหวัดแม่ฮ่องสอน
Other Titles: THE CONDITIONS, PROBLEMS AND DEVELOPMENT OF A SMALL SCHOOL WITH SHORTAGE OF RESOURCES IN HIGH LAND AREA: A CASE STUDY OF BAN UMLO NUEA SCHOOL, SOP MOEI DISTRICT, MAE HONG SON PROVINCE
Authors: สุขสมบูรณ, พีระยุทธ
Keywords: โรงเรียนขนาดเล็ก
ความขาดแคลน
พื้นที่สูง
A small school
Shortage of resources
High land area
Issue Date: 23-Jan-2561
Publisher: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงคเพื่อ (1) ศึกษาสภาพและปญหากอนการพัฒนาของโรงเรียนบานอุมโละเหนือ อำเภอสบเมย จังหวัดแมฮองสอน และ (2) ศึกษาวิธีการและผลการพัฒนาของโรงเรียนบานอุมโละเหนือ ผูใหขอมูลสำคัญ ประกอบดวย รักษาการผูบริหารโรงเรียน 1 คน ครู 3 คน คณะกรรมการสถานศึกษา 7 คน และผูปกครองนักเรียน 5 คน รวมทั้งสิ้น 16 คน เก็บรวบรวมขอมูลดวยการสัมภาษณ การศึกษาเอกสาร และการสังเกตสภาพจริงของชุมชนและบริบทของโรงเรียน เครื่องมือ เก็บรวบรวมขอมูล คือ แนวคำถามการสัมภาษณ แบบบันทึกการศึกษาเอกสาร และแบบบันทึกการสังเกต ผลการวิจัยพบวา (1) สภาพและปญหาในการบริหารโรงเรียน คือ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนต่ำ ไมมีผูดำรงตำแหนง ผูบริหารโรงเรียน ครูไมเพียงพอ ขาดแคลนอาคารสถานที่และแหลงเรียนรู ขาดสื่อเทคโนโลยีและสื่อการเรียนรูอื่นๆ ไดรับ จัดสรรงบประมาณนอย เนื่องจากมีจำนวนนักเรียนนอย สภาพของโรงเรียนเปนโรงเรียนขนาดเล็กที่ตั้งอยูบนเขตพื้นที่สูง ที่มีความขาดแคลน อยูในถิ่นทุรกันดาร การเดินทางยากลำบาก ขาดสาธารณูปโภคพื้นฐาน และไมมีไฟฟาใช (2) วิธีการพัฒนา ที่ใชเปนวิธีหลัก คือ การขอความรวมมือและขอรับการสนับสนุนจากชุมชน หนวยงานภายนอก และมูลนิธิในพื้นที่ เพื่อจัดสรางอาคารเรียนและอาคารประกอบ โดยเริ่มดำเนินการในป พ.ศ.2549 ดวยการนำของรักษาการผูบริหารโรงเรียน ผลการพัฒนาทำใหโรงเรียนมีอาคารเรียนและอาคารประกอบเพียงพอตอการจัดการเรียนการสอน โดยไมตองใชงบประมาณ จากทางราชการ และสงผลใหไดรับจัดสรรตำแหนงครูเพิ่มขึ้น ชุมชนเขามามีสวนรวมในการจัดการศึกษามากขึ้น มีสื่อการเรียน การสอนเพิ่มขึ้น การจัดการเรียนการสอนและการวัดผลประเมินผลมีความเปนระบบมากขึ้น
Description: The purposes of this research were (1) to study the pre-development conditions and problems of Ban Umlo Nuea School, Sop Moei District, Mae Hong Son Province; and (2) to study the method and results of development of Ban Umlo Nuea School. The main research informants totaling 16 persons consisted of one acting school administrator, three teachers, seven school board members, and five parents. Data were collected by interviews,document study, and observation of the real condition of the community and school context. Data collecting instruments were guidelines for interview questions, a document study recording form, and an observation recording form. Research findings were the following: (1) The problems of school administration were the low level learning achievement of the students, the school being without the administrator, insufficiency of teachers, insufficiency of school buildings and learning resources, the lack of technological media and other learning media, and receiving small budget allocation due to small number of students. As for conditions of the school, it was a small school located in a remote and backward high land area with shortage of resources, with difficult travel conditions, and without basic public utilities and electricity. (2) The employed main method of development was the asking for cooperation and supports from the community, outside work agencies, and foundations in the local area for construction of classroom and supplementary buildings. The development started in B.E.2549 under the leadership of the acting school administrator. Results of development were the following: the school was provided with classroom and supplementary buildings sufficient for organizing instruction without having to ask for budgets from the government; more teachers were allocated to the school; the community participated more in school management and activities; there were more instructional media; and the management of instruction, measurement and evaluation of learning outcomes became more systematic.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/872
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
พีระยุทธ์ สุขสมบูรณ์.pdf21.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.