กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/884
ชื่อเรื่อง: การทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน
ชื่อเรื่องอื่นๆ: AN EXPERIMENT FOR DEVELOPING DEMOCRACY WAYS OF LIFE OF NINTH GRADE STUDENT LI DISTRICT LAMPHUN PROVINCE
ผู้แต่ง/ผู้ร่วมงาน: ภูมาศ, สนิท
คำสำคัญ: การพัฒนาวิถีประชาธิปไตย
นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3
จังหวัดลำพูน
Develop Democracy Ways
Lamphun Province
Ninth Grade Students
วันที่เผยแพร่: 24-มกร-2561
สำนักพิมพ์: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่
บทคัดย่อ: การทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตย ผูวิจัยดำเนินการ 2 ระยะ คือ ระยะแรกศึกษาปจจัยที่มีผลตอวิถีประชาธิปไตย ของนักเรียน เพื่อนำขอมูลมาเปนสวนหนึ่งในการสรางรูปแบบกิจกรรมพัฒนาวิถีประชาธิปไตย ระยะที่สอง เปนการวิจัย กึ่งทดลอง วัตถุประสงคเพื่อทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยนักเรียนในดานความรู ทัศนคติ พฤติกรรม ดวยกิจกรรมสำนึก พลเมืองในโรงเรียน กลุมตัวอยาง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 อำเภอลี้ จังหวัดลำพูนที่ลงทะเบียนเรียนปการศึกษา 2557 นักเรียนกลุมทดลอง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 โรงเรียนเวียงเจดียวิทยา อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน จำนวน 67 คน นักเรียนกลุมควบคุม คือ นักเรียนโรงเรียนแมตืนวิทยา อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน จำนวน 58 คน กอนดำเนินการทดลองมีการทดสอบ Pre-test เพื่อวัดวิถีประชาธิปไตยนักเรียน ในดานความรู ทัศนคติ พฤติกรรมทั้งกลุมทดลองและกลุมควบคุม ผลปรากฏวา คาประเมินไมแตกตางกัน ภายหลังกลุมทดลองเขารวมกิจกรรมพัฒนาวิถีประชาธิปไตยดวยกิจกรรมสำนึกพลเมืองในโรงเรียน เสร็จสิ้น ทำการทดสอบ Post-test กลุมทดลองและกลุมควบคุม จากนั้นนำผลการทดสอบมาวิเคราะหเปรียบเทียบทางสถิติ ถึงความแตกตางของคะแนนวิถีประชาธิปไตยที่เพิ่มขึ้น พบวา คะแนนเฉลี่ยวิถีประชาธิปไตยของกลุมทดลอง ทั้งกอนและหลัง ทำการทดลองแตกตางกันอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001 กลาวคือ นักเรียนที่เขารวมกิจกรรมสำนึกพลเมือง ในโรงเรียนมีคาคะแนนสูงขึ้น และสูงกวานักเรียนที่ไมไดเขารวมกิจกรรมสำนึกพลเมืองในโรงเรียน การพัฒนาวิถีประชาธิปไตย เปนการพัฒนานักเรียนเริ่มตั้งแตการสรางความรู จากนั้นปรับเปลี่ยนทัศนคติ จนนำไปสูการเปลี่ยนพฤติกรรมเกี่ยวกับ การดำรงชีวิตตามแนวทางวิถีประชาธิปไตย ดังนั้นแนวทางการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยดังกลาวสามารถใชพัฒนาวิถีประชาธิปไตย นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 ได
รายละเอียด: An experiment of developing democracy ways was divided into two phases: phase 1 dealt with factors affecting democracy ways of the students by interviewing them so as to use the data for constructing the model of activity for developing democracy ways; phase 2 was quasi-experimental research. It was aimed to experiment developing democracy ways of the students in terms of knowledge, attitude, and behavior through activity inspiring the consciousness of citizenship in school. The study sampling units were the ninth grade students, Li district, Lamphun Province, who enrolled in academic year 2557. The students of experiment group were those of Wiangjedeewittaya School, Li district, Lamphun Province, totally 67, while the students of control group were those of Maetuenwittaya School, Li district, Lamphun Province, totally 58. Before the experiment conducted, the pre-test was made in order to measure the democracy ways of the students in terms of knowledge, attitude, and behavior of both the experiment and control groups. After the students of experiment group completed their participation in activity for developing democracy ways through activity inspiring the consciousness of citizenship in school, the post-test was made of both the experiment and control groups. After that, results of the two tests were analyzed by means of statistical comparison. Results of the experiment showed that the score average of democracy ways of the experiment group, both before and after the experiment, was found different with statistical significance at .001, that is, the students who participated in activity inspiring the consciousness of citizenship in school dramatically increased, and was higher than that of those who did not participate in activity for developing democracy ways through activity inspiring the consciousness of citizenship in school. The development of democracy ways was actually the student development, which started out with creating democratic knowledge and understanding, and then adjusting their attitude till it led to behavioral change in living a life according to developing democracy ways. Therefore, the guidelines for developing the aforesaid democracy ways could be used to develop substantially the democracy ways of the ninth grade students.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/884
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล:Rajabhat Chiang Mai Research Journal

แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม รายละเอียด ขนาดรูปแบบ 
สนิท ภูมาศ.pdf11.44 MBAdobe PDFดู/เปิด


รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น