Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2206
Title: ทัศนคติและพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวต่อการบริโภคอาหารริมทาง ย่านตลาดโต้รุ่งในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่
Authors: ยาเจริญ, มณวิภา
ศรีบุรี, จารุณี
เฟรนเซิ้ล, สุนิศา
Keywords: ทัศนคติ attitude
พฤติกรรม behavior
นักท่องเที่ยว tourists
การบริโภคอาหารริมทาง street food consumption, night markets
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: Street food is considered a significant part of food tourism in Thailand, which is very popular among Thai and foreign tourists. In the cities that keep expanding and turning more urban, as a result, lifestyle and eating patterns of the people has changed, and consequently street food becomes a good option for the fast-paced lifestyle because it is convenient and easy to access for new generations and also for tourists who are fascinated by new experiences on their travels. The aim of this research was to examine tourists’ attitudes and behaviors towards street food consumption at night markets in the old city area, Chiang Mai Province. The instrument used in this research was a questionnaire completed by 400 sample tourists. The collected data was analyzed with Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation (SD) and the hypothesis was tested with T-test Statistic. According to the data analysis, demographic factors; gender, age, marital status, level of education, profession, average income per month affected the food consumption behaviors of both Thai and foreign tourists. As it is shown in the results, the tourists chose to have street food was most based on its reasonable price, proper quality and variety of food. On the tourists' satisfaction aspect, enough seats at street food markets to suit with the number of customers was a point the respondents saw should be improved, as suggested in the questionnaire. Therefore, street food vendors, entrepreneurs along with the government sector must work together on improving and developing the night markets in the old city to meet with tourists’ behaviors and attitudes towards street food experience and this will be the key to enhance the quality of street food in Chiang Mai, to generate better economic benefits and to promote tourism of the province.
Description: อาหารริมทางถือว่าเป็นส่วนหนึ่งของการท่องเที่ยวเชิงอาหารที่ได้รับความนิยมในกลุ่มนักท่องเที่ยวทั้งชาวไทยและชาวต่างชาติ ด้วยวิถีชีวิตและวัฒนธรรมการกินอาหารของคนในสังคมเมืองที่ขยายตัวมากขึ้น อาหารริมทางจึงเป็นทางเลือกที่ตอบสนองวิถีชีวิตที่เร่งรีบ รวมถึงความสะดวกรวดเร็ว เข้าถึงง่ายของคนรุ่นใหม่ที่นิยมการเดินทางท่องเที่ยวเพื่อค้นพบประสบการณ์ใหม่ๆ การวิจัยเรื่องทัศนคติและพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวต่อการบริโภคอาหารริมทาง ย่านตลาดโต้รุ่งในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติและพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวต่อการบริโภคอาหารริมทางย่านตลาดโต้รุ่งในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่ โดยกลุ่มตัวอย่าง 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การแจกแจงความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation, S.D) และทดสอบสมมติฐานเพื่อเปรียบเทียบค่าเฉลี่ย (T-test Statistic) พบว่า ลักษณะทางด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน ล้วนส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกบริโภคอาหารของนักท่องเที่ยวทั้งชาวไทยและชาวต่างประเทศ โดยนักท่องเที่ยวจะให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ เช่น รสชาติอาหาร ความสดใหม่ ความสะอาด ความหลากหลายของอาหาร และประเภทอาหาร เป็นต้น ดังนั้นผู้ประกอบการร้านอาหารริมทางและภาครัฐควรร่วมมือกันพัฒนาอาหารริมทางเพื่อยกระดับคุณภาพชีวิตของผู้ประกอบการและเป็นการส่งเสริมเศรษฐกิจและการท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2206
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bibiliography.pdfBibiliography (บรรณานุกรม)482.1 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter1 (บทที่1)511.31 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter2 (บทที่2)812.03 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter3 (บทที่3)657.73 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter4 (บทที่4)782.13 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter5 (บทที่5)517.72 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)386.97 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdfCover(ปก)431.07 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)382.75 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)3.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.