Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2213
Title: การสร้างโปรแกรมสำเร็จรูปเพื่อการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้
Other Titles: Construction of package program for data analysis in Learning Measurement and Evaluation
Authors: คุณชยางกูร, ศันทนี
Koonchayanggoon, Suntanee
Keywords: โปรแกรมสำเร็จรูป Package Program
การวิเคราะห์ข้อมูล Data Analysis
การวัดและประเมินผลการเรียนรู้ Learning Measurement and Evaluation
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: This research aims to (1) construction a package program for data analysis in learning measurement and evaluation (2) verify the efficiencies of the package program for data analysis in learning measurement and evaluation (3) write user manual of the package program for data analysis in learning measurement evaluation. The research is Applied Research. The sampling group is regular teacher 30 samples were selected purposively (Purposive sampling) and tools are: (1) A Package Program for data analysis in Learning Measurement and Evaluation (2) Assessment for the efficiencies of the Package Program for data analysis in Learning Measurement and User Manual of the Package Program for data analysis in Learning Measurement Evaluation. The statistics use for data analysis are Index of Item-Objective Congruence (IOC), mean and standard deviation. The program was written in Visual Basic version 6.0 and separated to 5 subprograms. There are subprogram used for item analysis subprogram used for finding reliability of tools, subprogram used for finding validity of tools subprogram used for score transforming to percentile normalized T-score normalized Z-score and subprograms used for grading. The program could use for item analysis. Two types for norm referenced test, there were Chung Teh Fan and simple item analysis. Two types for criterion referenced test, there were sensitivity index, B-index. Program could find the efficiencies of tools, finding the reliabilities such as the split-half method, internal consistency method, reliabilities of criterion referenced test, reliabilities of observer, index of Item - Objective Congruence (IOC), test discrimination, score transforming to percentile normalized T-score normalized Z-score and could grading such as grading by defined criterion referenced test, by normalized T-score. The Verifying efficiencies of program separated in 3 way. There were the validities that the program calculated correctly as the statistic formula, the reliabilities of program that the program calculated the same value when using the same data many times and the facility of using program. The Package Program for data analysis in Learning Measurement and Evaluation is facilities for using that the User program are the most satisfaction for using Program for data analysis in Learning Measurement and Evaluation.
Description: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อสร้างโปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้ (2) เพื่อหาประสิทธิภาพของโปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้ และ (3) เพื่อเขียนคู่มือการใช้โปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้ กระบวนการวิจัยเป็นแบบการวิจัยเชิงประยุกต์ กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูประจำการจำนวน 30 คนผู้วิจัยเลือกกลุ่มตัวอย่างโดยใช้การเลือกแบบเจาะจงและเครื่องมือที่ใช้ประกอบด้วย (1) โปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ที่ผู้วิจัยได้พัฒนาขึ้น (2) แบบประเมินโปรแกรมและคู่มือการใช้โปรแกรม สถิติที่ใช้ในวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความเที่ยงตรงรายข้อของแบบประเมินโดยใช้ผู้เชี่ยวชาญเป็นผู้พิจารณา (IOC) ค่าเฉลี่ย ( ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ผลการวิจัยพบว่า ผลการสร้างโปรแกรม ผู้วิจัยได้สร้างโปรแกรมโดยใช้ภาษาวิชวลเบสิค และแบ่งโปรแกรมออกเป็น 5 โปรแกรม คือ โปรแกรมวิเคราะห์ข้อสอบ โปรแกรมหาคุณภาพของเครื่องมือด้านความเชื่อมั่น โปรแกรมหาคุณภาพของเครื่องมือด้านความเที่ยง โปรแกรมแปลงคะแนนดิบเป็นคะแนนมาตรฐานและโปรแกรมตัดเกรด โปรแกรมสามารถวิเคราะห์ข้อสอบแบบอิงกลุ่มได้ 2 แบบ คือ วิเคราะห์โดยใช้ตาราง จุงเตฟาน และโดยใช้สูตรอย่างง่าย สามารถวิเคราะห์ข้อสอบอิงเกณฑ์ได้ 2 แบบ คือ การหาดัชนีความไว การวิเคราะห์ข้อสอบโดยใช้สูตร B-INDEX สามารถหาคุณภาพของเครื่องมือได้ดังนี้ หาความเชื่อมั่นโดยวิธีแบ่งครึ่งข้อสอบแล้วขยายให้เต็มฉบับ (Split-half Method) หาความเชื่อมั่นโดยใช้ความคงที่ภายใน (Internal Consistency) หาความเชื่อมั่นของข้อสอบอิงเกณฑ์ หาความเชื่อมั่นของผู้สังเกต หาดัชนีความสอดคล้องระหว่างข้อสอบกับจุดประสงค์ (IOC) และหาอำนาจจำแนกของแบบวัด สามารถแปลงคะแนนเป็น เปอร์เซนไทล์ คะแนนทีปกติ คะแนนซีปกติ และสามารถตัดเกรดได้ โดยวิธีกำหนดเกณฑ์ใช้คะแนนทีปกติ การตรวจสอบประสิทธิภาพของโปรแกรม แบ่งออกเป็น 3 ด้านคือด้านความเที่ยงตรง คือสามารถคำนวณได้ค่าผลลัพธ์ถูกต้องตามสูตรสถิติที่เลือกด้านความเชื่อมั่นคือเมื่อป้อนข้อมูลชุดเดิมหลายๆ ครั้ง คำนวณได้ค่าคงเดิมทุกครั้ง และด้านความพึงพอใจที่มีต่อประสิทธิภาพโปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้พบว่าผู้ประเมินโปรแกรมมีความพึงพอใจต่อประสิทธิภาพโปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางการวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้ ในทุกข้อของรายการประเมินในระดับมากที่สุด โดยมีความพึงพอใจต่อภาพรวมในการใช้โปรแกรมในระดับมากที่สุด (x ̅= 4.97, S.D = 0.18)
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2213
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)910.32 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)2.03 MBAdobe PDFView/Open
Bibiliogeaphy.pdfBibiliography (บรรณานุกรม)636.22 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter1 (บทที่1)580.6 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter2 (บทที่2)1.1 MBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter3 (บทที่3)524.35 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter4 (บทที่4)701.2 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter5 (บทที่5)536.31 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent (สารบัญ)411.19 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdfCover (ปก)461.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.