Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2216
Title: การพัฒนาสมรรถนะการทำวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม สำหรับผู้สอนในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 33
Other Titles: The Participatory Action Research to Development Classroom Research Competency in Teachers at the Border Patrol Police School Under the Border Patrol Police Division 33
Authors: ปัญจอริยะกุล, สิรินทร์นิชา
Punchaariyakun, Sirinnicha
Keywords: การพัฒนาสมรรถนะ The Development of Competency
การวิจัยในชั้นเรียน Classroom Research
การวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม The Participatory Action Research
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: The purpose of this research were to: 1) study the problem conditions and conducting classroom research 2) develop a strategy for developing classroom research competency and 3) study the classroom research performance of teachers in the Border Patrol Police School under the Border Patrol Police Division 33, in 2 aspects: 1) knowledge and understanding of conducting classroom research before and after the development; 2) ability to write a research proposal, conduct research, and write a research report after the development. The population consisted of 248 teachers of 32 Border Patrol Police Schools under the Border Patrol Police Division 33. The purposive sampling method was applied to select 128 teachers in the 2019 academic year. The research instruments were a 30-item test of knowledge and understanding of how to conduct research, and a 27 item-competency assessment of conducting classroom research. The data were statistically analyzed for frequency, percentage, mean, standard deviation, and t-test. The result findings were as follows: 1. Developing classroom research competency through participatory action research processes in teachers at the Border Patrol Police School under the Border Patrol Police Division 33, it was found that the teachers had a 60.06% progression rate of knowledge and understanding in conducting classroom research after development. 2. The teachers had the knowledge to conduct classroom research at a good level after development, which was higher than before the development at the significance level of .05 3. After the development, the teachers’ ability to write a research proposal was at a good level. They was able to write quality research proposal.
Description: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาสภาพปัญหาและการดำเนินการทำวิจัยในชั้นเรียน 2. เพื่อพัฒนายุทธศาสตร์การพัฒนาสมรรถนะการทำวิจัยในชั้นเรียน และ 3. เพื่อศึกษาสมรรถนะการทำวิจัยในชั้นเรียน สำหรับผู้สอนในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับกรตำรวจตระเวนชายแดนที่ 33 ใน 2 ด้านคือ 1) ด้านความรู้ ความเข้าใจ ในการทำวิจัยปฏิบัติการในชั้นเรียนก่อนและหลังได้รับการพัฒนา 2) ด้านความสามารถในการเขียนโครงร่างการวิจัย การปฏิบัติการวิจัย และการเขียนรายงานการวิจัย หลังได้รับการพัฒนา กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้สอนในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 33 จำนวน 32 โรง ผู้สอนจำนวน 248 คน ในปีการศึกษา 2562 ผู้วิจัยได้สุ่มจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 128 คน โดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบทดสอบความรู้ ความเข้าใจในการทำวิจัย จำนวน 30 ข้อ และแบบประเมินสมรรถนะการทำวิจัยในชั้นเรียน จำนวน 27 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานด้วยวิธีการทางสถิติ โดยใช้สถิติการทดสอบค่า t-test (Dependent Samples) และใช้วิธีการหาค่าดัชนีประสิทธิผลของความรู้ ความเข้าใจในการทำวิจัย ผลการวิจัยพบว่า 1. การพัฒนาสมรรถนะในการทำวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม สำหรับผู้สอนในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 33 ผู้สอนที่ผ่านการพัฒนามีอัตราความก้าวหน้าระดับความรู้ ความเข้าใจในการทำวิจัยในชั้นเรียนหลังการพัฒนา ร้อยละ 60.06 2. ระดับความรู้ในการทำวิจัยในชั้นเรียนของผู้สอนหลังการพัฒนาอยู่ในระดับดี สูงกว่าก่อนการพัฒนาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. ความสามารถในการเขียนโครงร่างการวิจัยของผู้สอนหลังการพัฒนาอยู่ในระดับดีสามารถเขียนโครงร่างงานวิจัยที่มีคุณภาพได้
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2216
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)575.74 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)941.26 kBAdobe PDFView/Open
Bibiliography.pdfBibiliography (บรรณานุกรม)616.64 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter1 (บทที่1)607.63 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter2 (บทที่2)875.88 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter3 (บทที่3)650.53 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter4 (บทที่4)715.64 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter5 (บทที่5)610.82 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)587.46 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdfCover(ปก)602.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.