Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/738
Title: การเสริมสร้างการเรียนรู้การใช้ทักษะชีวิตเพื่อป้องกันสารเสพติดโดยการมีส่วนร่วมของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Other Titles: Learning to Promote life skill for preventing drug abuse of Chiang mai Rajabaht University students
Authors: แก้วแดง, นางสาวกานต์ชัญญา
Kaewdang, Miss Kanchanya
Keywords: การเสริมสร้างการเรียนรู้การใช้ทักษะชีวิตเพื่อป้องกันสารเสพติด
Issue Date: 2553
Publisher: Chang Mai Rajabhat University
Abstract: การวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานการณ์และทัศนคติต่อการใช้สารเสพติดในมหาวิทยาลัย ความรู้และการปฏิบัติเกี่ยวกับการใช้ทักษะชีวิตในการดำเนินชีวิตประจำวันของนักศึกษา และเสริมสร้างการเรียนรู้เพื่อการใช้ทักษะชีวิตป้องกันสารเสพติดโดยการมีส่วนร่วมของนักศึกษาอันจะนำไปสู่ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายในการป้องกันแก้ไขปัญหาสารเสพติดในมหาวิทยาลัย กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาภาคปกติ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม การสนทนากลุ่มและการสัมภาษณ์เชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและไคส์สแควร์ และใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ผลการศึกษาพบว่านักศึกษาส่วนใหญ่มีทัศนคติต่อสารเสพติดอยู่ในระดับปานกลาง มีพฤติกรรมเกี่ยวกับเสพสารเสพติดอยู่ในระดับน้อย อายุ เพศและคณะมีความสัมพันธ์กับทัศนคติต่อสารเสพติด ส่วนชั้นปีที่ศึกษาและสถานภาพของบิดามารดาไม่มีความสัมพันธ์กับทัศนคติที่มีต่อสารเสพติด ด้านความรู้และการปฏิบัติเกี่ยวกับการใช้ทักษะชีวิตในการดำเนินชีวิตประจำวันของนักศึกษาส่วนใหญ่อยู่ในระดับมาก และพบว่าชั้นปีที่ศึกษามีความสัมพันธ์ความรู้และการปฏิบัติ เกี่ยวกับการใช้ทักษะชีวิตในการดำเนินชีวิตประจำวันของนักศึกษาส่วนเพศ คณะที่ศึกษา และสถานภาพของบิดามารดาไม่มีความสัมพันธ์กับความรู้และการปฏิบัติ เกี่ยวกับการใช้ทักษะชีวิตในการดำเนินชีวิตประจำวันของนักศึกษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Description: The propose of this research were to study situation and attitude of Chiang mai Rajabaht University students toward drug abuse in university, to promote the Knowledge and practice of life skill for their daily life, and to promote life skill for preventing drug abuse of the student, this research brought to the suggestions of the policy for solving the problem of drug abuse in university. The students who participated in this research are regular students of Chiang mai Rajabaht University. The data were collected using questionnaire group discussion and in-depth interview. The quantity data were analyzed using frequency percentage mean and standard deviation and using content analysis to analyzed quality data. The result showed that the most of students had moderate level of attitude toward drug abuse and low level of behavior for drug abuse risk. Moreover it was found that age, gender and the faculty of each students influenced on their attitude toward drug abuse but the level of class and parent’s status did not. Most of the students had high level of knowledge and practice of life skill for their daily life. Furthermore, it was also found that the students’ level of class had influence on their knowledge and practice of life skill for daily life. but the gender, the faculty of each students and parent’s status did not relation to student knowledge and practice of life skill for their daily life, the result were significantly (P=0.05)
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/738
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover (ปก)398.03 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัคย่อ)386.39 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)385.58 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter-1 (บทที่1)414.76 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter-2 (บทที่2)752.97 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter-3 (บทที่3)431.82 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter-4 (บทที่4)595.01 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter-5 (บทที่5)496.08 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography (บรรณานุกรม)541.15 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix(ภาคผนวก)556.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.