Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/559
Title: การส่งเสริมการค้าชายแดนไทย-จีนตอนใต้ด้วยการจัดทำศัพทานุกรมการค้าระหว่างประเทศฉบับภาษาอังกฤษ
Other Titles: The Promotion of Thai-South China Border Trade by Construction the International Trade Word Book in English
Authors: วิบูลวัชร, ลลิดา
Keywords: การค้าชายแดนไทย-จีนตอนใต้
ศัพทานุกรมการค้าระหว่างประเทศฉบับภาษาอังกฤษ
Issue Date: 2556
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: การวิจัยประยุกต์ เรื่อง “การส่งเสริมการคา้ ชายแดนไทย–จีนตอนใต้ด้วยการจัดทำศัพทานุกรมการค้าระหว่างประเทศฉบับภาษาอังกฤษ” คร้ังน้ี มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างศัพทานุกรม (Wordbook) สินคา้ หัตถกรรมช่าง 10 สาขาของภาคเหนือตอนบน อนั จะนาไปสู่การเพิ่มมูลค่าของสินคา้ 2) เพื่อใช้กระบวนการสร้างศัพทานุกรม (Wordbook) ส่งเสริมการพัฒนาสินค้า หัตถกรรมของภาคเหนือตอนบนสู่สากล และ 3) เพื่อใช้กระบวนการเรียนการสอนด้วยการวิจัยลงสู่ชุมชนดว้ ยการสร้างศัพทานุกรม (Wordbook) สินคา้ หตั ถกรรมทอ้ งถิ่นของภาคเหนือตอนบน่สูการค้าชายแดนไทย – จีนตอนใต้ กลุ่มตัวอย่างที่ใช ใ้นการวิจัย ได้แก่ ผู้ประกอบการสินค้าชุมชน จำนวน 10 สาขา ผู้ประกอบการน าเข้า-ส่งออกสินคา้ ชาวไทยและชาวจีน จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย ศัพทานุกรมผลิตภัณฑ์ชุมชน รายละเอียดวิชา (มคอ. 3) แบบ ประเมินการจัดทำศัพทานุกรมสินค้าชุมชน แบบสอบถามความคิดเห็นของนักศึกษาต่อพฤติกรรม การสอนของอาจารย์ สาหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติพ้ืนฐาน ประกอบด้วย สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่าการสร้างศพั ทานุกรมเป็ นเพียงส่วนประกอบหน่ึงที่นาไปสู่การเพิ่มมูลค่าของผลิตภัณฑ์ซ่ึงในกระบวนการผลิตมีการปรับเปลี่ยนรูปแบบสินคา้ อยตู่ ลอดเวลาเพื่อจูงใจให้ลูกค้า ตัดสินใจซ้ือเร็วข้ึนอยู่แลว้ ส่วนการพัฒนาสินค้า หัตกรรมของภาคเหนือตอนบนสู่สากลนั้น พบว่าผูู้ประกอบการชาวไทยมีความพึงพอใจต่อการสร้างศัพทานุกรมในแง่ที่ว่าศัพทานุกรมมีส่วนช่วยให้การสื่อสารในการขายสินคา้ สะดวกข้ึนและคาอธิบายความเป็ นมาของสินคา้ จะมีส่วน ส่งเสริมให้สินคา้ มีมูลค่าเพิ่มข้ึนในสายตาของนักท่องเที่ยว และมีความพึงพอใจในการใช้ศัพทานุกรมในภาพรวมอยู่ในระดับ มากที่สุด (4.66) มีความพึงพอใจในส่วนของเน้ือหาของหนังสือ ในระดับมากที่สุด (5.00) ส่วนผู้ประกอบการชาวจีนมีความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับ มาก (4.43) ความชดั ของตวั อกั ษรอยใู่ นระดบั มากที่สุด (4.8) ความพึงพอใจต่อเน้ือหาของหนังสืออยใู่นระดับมากที่สุด คาอธิบายเน้ือหาที่เขา้ ใจง่าย เน้ือหามีประโยชน์ต่อการคา้ และเน้ือหาในรูปเล่มมีส่วนช่วยให้การค้สะดวกข้ึน (4.8 และ 4.6) ตามลำดับ
Description: This research aims to 1) produce wordbook for 10 groups of community products to add products’ value, 2) employ wordbook constructing process to promote handicraft products in international markets, and 3) implement research-based instruction to construct wordbook for 10 groups of community products. The samples were 10 community-product entrepreneurs and 30 Thai and Chinese importing and exporting entrepreneurs. The research tools were 1) wordbook for 10 groups of community products, 2) Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF 3) of English for Tourism I course, 3) wordbook assessment forms, and 4) a five-scale questionnaire for researcher’s instructing behavior. The percentage, mean, and standard deviation were used to analyze the data obtain. The findings of this research are: 1) wordbook for 10 groups of community products is one of the factors to add products’ value. In producing process, the designs of the products were changed to make them more modern and to persuade customers in easier making decision to buy, 2) for launching local products to international markets, Thai entrepreneurs are satisfied with wordbook and they think that wordbook can help them communicate with foreign customers easier and the product descriptions can add value to their products. Their overall satisfaction towards wordbook implementation is at the excellent level ( = 4.66). The satisfaction towards the content of wordbook is also at the excellent lever ( = 5.00). Moreover, the overall satisfaction of Chinese entrepreneurs towards wordbook is at the good level ( = 4.43). Their satisfaction towards the high-resolution of letters in wordbook is at the excellent level ( = 4.80), the easy understanding content, the benefit and advantages to business are at the excellent level ( = 4.80). And the content promoting the convenient trade is also at the excellent level ( = 4.60)
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/559
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover445.09 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract412.89 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent414.6 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter1475.9 kBAdobe PDFView/Open
Chaper2.pdfChapter2934.09 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter3590.28 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter4651.76 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter5600.9 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography447.24 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix6.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.