Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/603
Title: การพัฒนาแบบทดสอบฉบับย่อ Wechsler Intelligence Scale for Children - Third Edition ฉบับย่อสำหรับกลุ่มเด็กถูกสงสัยว่าเป็นโรคสมาธิสั้น
Other Titles: The Developmental of the Short Form of Wechsler Intelligence Scale for Children - Third Edition for Children suspected to Attention Deficit and Hyperactive Disorders
Authors: ทาวงศ์, สุพัตรา
Thawong, Suphattra
Keywords: การพัฒนาแบบทดสอบฉบับย่อ
สำหรับกลุ่มเด็กถูกสงสัยว่าเป็นโรคสมาธิสั้น
Issue Date: 2553
Publisher: Chang Mai Rajabhat University
Abstract: แบบทดสอบ Wechsler Intelligence Scale for Children 3rd (WISC-III) เป็นแบบทดสอบเชาวน์ปัญญามาตรฐานที่ได้รับนำไปใช้อย่างแพร่หลาย อย่างไรก็ตามข้อจำกัดประการหนึ่งในการนำแบบทดสอบฉบับนี้มาใช้คือระยะเวลาในการทดสอบที่ยาวนาน แบบทดสอบฉบับย่อที่ใช้ระยะเวลาน้อยกว่า จึงได้รับการพัฒนาขึ้นมาเพื่อวัตถุประสงค์ในการปฏิบัติงานทางคลินิกและการวิจัย ซึ่งในการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประสิทธิภาพของแบบทดสอบ WISC - III ฉบับย่อในกลุ่มเด็กที่ถูกสงสัยว่าเป็นสมาธิสั้น การซึ่งกลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้เป็นเด็กแพทย์สงสัยว่ามีเป็นโรคสมาธิสั้นจำนวน 70 คนที่ถูกส่งต่อมาทดสอบเชาวน์ปัญญาที่กลุ่มงานจิตวิทยา สถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์ เกณฑ์การทดสอบประสิทธิภาพของแบบทดสอบฉบับย่อเป็นเกณฑ์ของ Donders และ Axelrod (2002) ซึ่งต้องผ่านเกณฑ์การทดสอบอย่างน้อย 3 ใน 4 ข้อ ซึ่งมีรายละเอียด ดังนี้ (1) ความเที่ยงของแบบทดสอบฉบับย่อต้องมากกว่า 0.90, (2) ค่าสหสัมพันธ์ของคะแนนจากแบบทดสอบฉบับย่อกับฉบับเต็มมีค่ามากกว่า 0.80, (3) คะแนนที่ได้จากแบบทดสอบฉบับย่อกับฉบับเต็มไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และ (4) ความแม่นตรงทางคลินิกที่กลุ่มตัวอย่างจำนวนมากกว่าร้อยละ 80 ที่ได้ค่า ระดับเชาวน์ปัญญา จากแบบทดสอบฉบับย่ออยู่ภายในช่วงคะแนนที่ระดับความเชื่อมั่น 90% หรือมีคะแนนอยู่ในระดับเชาวน์ปัญญาเดียวกัน ผลการศึกษาพบว่าแบบทดสอบฉบับย่อได้ผ่านเงื่อนไขดังกล่าวทุกข้อในด้านดัชนีพื้นฐานและการลงมือปฏิบัติ ส่วนด้านความสามารถด้านภาษาและเชาวน์ปัญญารวมผ่านเกณฑ์ดังกล่าว 3 ข้อ จึงสรุปได้ว่าแบบทดสอบฉบับย่อที่ได้มีความเหมาะสม โดยแบบทดสอบฉบับย่อฉบับที่สามารถประมาณค่าคะแนนเชาวน์ปัญญาได้ดีที่สุดประกอบด้วยแบบทดสอบย่อย Information, Vocabulary, Arithmetic, Digit Span, Picture Completion, Block Design, และ Digit Symbol ในการประมาณค่าความสามารถด้านการภาษา การลงมือปฏิบัติและเชาวน์ปัญญารวม ซึ่งหากต้องการวัดดัชนีพื้นฐานทั้ง 4 ด้าน ให้ดำเนินการทดสอบแบบทดสอบย่อย Symbol Search เพิ่ม แบบทดสอบย่อที่ได้มีประสิทธิภาพเหมาะสม เป็นอีกทางเลือกหนึ่งในการดำเนินการวิจัยและการปฏิบัติงานทางคลินิกในกลุ่มเด็กที่ถูกสงสัยว่าเป็นโรคสมาธิสั้นต่อไป
Description: Wechsler Intelligence Scale for Children 3rd (WISC - III) is a widely used standardized test of intelligence. Nonetheless, time consuming is a limitation of using WISC - III. Many shortened versions, reducing administration time, were developed for many clinical and research purposes. The aim of this study was to validate the efficiency of WISC - III in children suspected to Attention Deficit and Hyperactive Disorder (ADHD). The sample was 70 children referred to Psychology Department at Rajanagarindra Institute of Child Development for assessment of suspected ADHD. The criteria of appropriate WISC - III short form were purposed by Donders and Axelrod (2002). The acceptable WISC - III short form must meet at least 3 of following 4 criteria : (1) the reliability of WISC - III short form were higher than 0.90; (2) the correlations between estimated IQs, derived from short version, and actual IQs, derived from full version, were higher than 0.80; (3) there were no statistically significant difference between estimated IQs and actual IQs; and (4) the clinical accuracy were accepted with more than 80% of estimated IQs falling within 90% confidential interval (CI) or within same classification category of actual IQs. The study found that the estimated IQ of Index Scores and Performance IQ met all of these criteria. For estimated IQ of Verbal IQ and Full Scale IQ, three criteria were met. These findings suggest that WISC - III short form was acceptable. The best subtests which can accurately approximate the actual IQ were composed of Information, Vocabulary, Arithmetic, Digit Span, Picture Completion, Block Design, and Digit Symbol. In addition, Symbol Search would be added in case practitioners would like to investigate Index Score. The WISC-III short form may be applicable for the alternative use in future research and clinical practice in suspected ADHD sample.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/603
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover (ปก)429.48 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัคย่อ)408.23 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)410.14 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter-1 (บทที่1)444.32 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter-2 (บทที่2)578.21 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter-3 (บทที่3)444.61 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter-4 (บทที่4)488.32 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter-5 (บทที่5)492.66 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography (บรรณานุกรม)442.72 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAbstract (บทคัคย่อ)711.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.