Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/839
Title: | แน : พัฒนาการและกระบวนการสราง |
Other Titles: | HNAE : Development and Process of Creating |
Authors: | ใจหลา, บูรณพันธุ |
Issue Date: | 19-Jan-2561 |
Publisher: | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ |
Abstract: | การศึกษาวิจัยเรื่องแน : พัฒนาการและกระบวนการสราง มีวัตถุประสงคเพื่อการศึกษาถึงกระบวนการสืบทอด และวิธีก ารสรางแน โดยใชระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพและทฤษฎีการศึกษาทางมานุษยดนตรีวิทยาในการศึกษาขอมูล จากภาคเอกสารและภาคสนาม ผลการวิจัยพบวา 1. แน เปนเครื่องดนตรีที่มีประวัติความเปนมาและมีการใชงานมามากกวา 700 ป และไดรับอิทธิพลการแพร กระจายทางวัฒนธรรม จากเครื่องดนตรีคือปซูนนาจากเปอรเซีย จากการศึกษาแน มีกระบวนการวิธีการสืบทอดอยู 2 อยางคือ 1. กระบวนการสืบทอดทางดานการบรรเลง 2. กระบวนการสืบทอดทางดานการสราง เปนการสืบทอด โดยวิธีมุขปาฐะ โดยการสอนตัวตอตัวระหวางครูกับลูกศิษย 2. กระบวนการสรางแน พบวา แนที่ใชอยูปจจุบันมีอยูดวยกัน 2 ขนาดคือ แนหลวง และแนหนอย แนทั้ง 2 ขนาดมีกระบวนการสรางที่เหมือนกัน คือ 1. สรางเลาแน 2. สรางลําโพงหรือถวา 3. สรางลิ้นแน หรือกําพรวด แน เปนเครื่องดนตรีพื้นบานลานนาประเภทลิ้นคู (Double-reed aerophone) มีใชอยู 2 ขนาดในปจจุบัน มีระดับเสียงหลักตามจํานวนรูนับ 7 เสียงและสามารถใหเสียงเกิดขึ้นไดมากกวา 1 ชวงทบ (Octave) โดยมีระยะหาง เสียงแตละเสียงไมเทากัน เสียงที่สามารถปรากฏไดทั้งหมด 14 เสียงโดยประมาณ |
Description: | This research looks into the heritage of hnae, a double-reed aerophone instrument indigenous to Thailand’s northern region, and the methods for creating the instrument. Nhae has seven holes on its body, through which seven main notes are produced. The instrument can produce more than one octave of notes with diff erent intervals between them, and a total of 14 diff erent sounds can be made on it. Using a qualitative research methodology and theories in ethnomusicology to analyze data from a review of literature and fi eld research, the following fi ndings were made : 1.Hnae heritage : An instrument dating back over 700 years and still in use today, hnae is infl uenced by the Persian Zurna. The hnae heritage has been passed down through : 1.1 the playing of the instrument; 1.2 the making of the instrument taught orally by teacher to student. 2. Hnae making : Today two diff erent types of hnae are in use : hnae-luang (big hnae) and hnae-noi (small hnae). The creation of both types of hnae consists of : 2.1 the making of lao-hnae (coni tube); 2.2 the making of tawa (bell); and 2.3 the making of lin-hnae (reed). |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/839 |
Appears in Collections: | Rajabhat Chiang Mai Research Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
อ.บูรณพันธุ์ ใจหล้า.pdf | 2.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.