Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/677
Title: ประสิทธิภาพของการใช้หลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์ คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Other Titles: Effectiveness of Using the Curriculum of Bachelor of Communication Arts Division of Communication Arts, Faculty of Management Science Chiang Mai Rajabhat University
Authors: จันทร์สอง, ศุภณิช
Chansong, Suphanit
Issue Date: 2551
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: This study aimed at effectiveness of using the curriculum of Bachelor of Communication Arts, division of Communication Arts, faculty of Management Science, Chiang Mai Rajabhat University. It focuses on three main points, which are effectiveness of using the curriculum, factors affecting the efficiency of learning, and ways to improve or develop the composition of this course. The result of effectiveness of using the program demonstrated that students have basic knowledge of principle of communication and the main media in the primary level. They can understand the theory of Arts and Mass Communication, which could help to adopt in everyday life. For skills in computer use, students have the ability to use both basic computer programs and computer program for the Communication Arts. In addition, most students have skills to offer imaging camera with manual camera, digital camera, including camera movement. The study of factors affecting the efficiency of learning found that the content of each course was sophisticated and interesting. They are also useful in everyday life including living in social. The period of the study have the appropriate number of students, and the size of the class fit into the number of those in each study group. A number of media and teaching aid are appropriated. In the area of management learning, instructors in each course is understanding of the subject as well. Media of instruction can be used properly. They are also use teaching methods and teaching techniques that cause learning. Students have the opportunity to ask questions or comment in class.For ways to improve the composition of course, the study found that each subject should improve a little. The majority of students have commented that the course content in each subject remains up to date and interesting. It is also useful in everyday life and in social life.
Description: การวิจัยเรื่องประสิทธิภาพของการใช้หลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์ คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่นี้ เป็นการศึกษาถึงประสิทธิภาพของผู้เรียน หลังจากผ่านหลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิต องค์ประกอบที่มีผลต่อประสิทธิภาพในการเรียนของ ผู้เรียน และศึกษาแนวทางในการปรับปรุงองค์ประกอบของหลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิต ผลการศึกษาเบื้องต้นทางด้านประสิทธิภาพของผู้เรียนหลังจากผ่านหลักสูตรนิเทศศาสตร บัณฑิต พบว่าผู้เรียนมีความรู้เบื้องต้นทางด้านหลักนิเทศศาสตร์และหลักสื่อสารมวลชนในระดับ มาก และมีความเข้าใจในทฤษฎีด้านนิเทศศาสตร์และสื่อสารมวลชนมาก ซึ่งหลังจากเรียนแล้ว สามารถอธิบายทฤษฎีด้านนิเทศศาสตร์และสื่อสารมวลชนเบื้องต้น และนำไปประยุกต์ใช้ใน ชีวิตประจำวันได้ สำหรับทักษะในการใช้คอมพิวเตอร์ นักศึกษามีความสามารถในการใช้ทั้ง โปรแกรมคอมพิวเตอร์พื้นฐาน และโปรแกรมคอมพิวเตอร์เพื่องานด้านนิเทศศาสตร์ได้เป็นอย่างดี นอกจากนี้นักศึกษาส่วนใหญ่มีทักษะในการถ่ายภาพเพื่อนำเสนองานด้วยกล้องถ่ายภาพไม่ว่าจะเป็น กล้องถ่ายภาพนิ่งแบบ Manual กล้องถ่ายภาพนิ่งแบบ Digital รวมไปถึงกล้องถ่ายภาพเคลื่อนไหว องค์ประกอบที่มีผลต่อประสิทธิภาพในการเรียนนั้น ผลการศึกษาพบว่าเนื้อหาในแต่ละ รายวิชาส่วนใหญ่มีความทันสมัยน่าสนใจ และมีประโยชน์ต่อการใช้ในชีวิตประจำวันรวมไปถึงการ ดำรงชีวิตในสังคม ส่วนการจัดช่วงเวลาในการเรียนนั้น นักศึกษาเห็นว่ามีความเหมาะสมโดยจำนวน ผู้เรียน และขนาดของห้องเรียนมีความพอดีกับจำนวนของผู้เรียนในแต่ละหมู่เรียน และจำนวนสื่อ การเรียนการสอน อุปกรณ์การเรียนการสอนเหมาะสม ทันสมัย ส่วนในด้านการจัดการเรียนการ สอนนั้นอาจารย์ผู้สอนในแต่ละรายวิชาเป็นผู้มีความรู้ความเข้าใจทางด้านนิเทศศาสตร์เป็นอย่างดี สามารถใช้สื่อประกอบการสอนอย่างเหมาะสม และยังมีการใช้วิธีการสอนและเทคนิคการสอนที่ ก่อให้เกิดการเรียนรู้ได้เป็นอย่างดี เปิดโอกาสให้นักศึกษาได้ซักถามหรือแสดงความคิดเห็นในชั้น เรียน สำหรับแนวทางในการปรับปรุงองค์ประกอบของหลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิตนั้น พบว่า ในแต่ละรายวิชาของหลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิตควรมีการปรับปรุงเพียงเล็กน้อย โดยนักศึกษา ส่วนใหญ่มีความเห็นว่าเนื้อหาในแต่ละรายวิชาในหลักสูตรนิเทศศาสตรบัณฑิต ยังคงมีความ ทันสมัยน่าสนใจอยู่ นอกจากนี้ยังมีประโยชน์ต่อการใช้ในชีวิตประจำวัน และการดำรงชีวิตใน สังคมอีกด้วย
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/677
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover (ปก)5.32 MBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)426.42 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent (สารบัญ)492.75 kBAdobe PDFView/Open
Chapter-1.pdfChapter-1 (บทที่1)464.42 kBAdobe PDFView/Open
Chapter-2.pdfChapter-2 (บทที่2)623.44 kBAdobe PDFView/Open
Chapter-3.pdfChapter-3 (บทที่3)442.58 kBAdobe PDFView/Open
Chapter-4.pdfChapter-4 (บทที่4)661.48 kBAdobe PDFView/Open
Chapter-5.pdfChapter-5 (บทที่5)500.57 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography (บรรณานุุกรม)493.31 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)950.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.