Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/813
Title: การสร้างแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร แบบมีส่วนร่วม สำหรับกลุ่มธุรกิจการท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่
Other Titles: A Participatory Instruction Text for Communicative English Skills for People Involved in the Tourism Industry in Chiang Mai Province
Authors: สิตานุรักษ์, สุชานาฏ
Issue Date: 2551
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: The purpose of this study were to create and develop “A Participatory Instruction Text for Communicative English Skills for People Involved in the Tourism Industry in Chiang Mai Province”. There are specific purpose as follows: 1) To create a participatory instruction text for communicative English skills to be suitable for people involved. 2) To find out the people involved achievement score in using a participatory instruction text for communicative English skills. 3) To find out a satisfaction of people involved to a practice course and a participatory instruction text for communicative English skills. 4) To find out a satisfaction of students who registered and studied in the English for Tourism 2 course in the first semester, academic year 2008 to be the research assistants in the real situation. The samples consisted of 2 groups 1) 33 people involved in the tourism industry Temple Community from Doisaket District, Sansai District and Sankampeng District, Chiang Mai Province 2) 21 Students who registered with the English for Tourism 2 course in the first semester of the academic year 2008. Data were collected by using 1) a questionnaire for the needs of people for involved in the tourism industry communicative English skills and topics 2) Pretest and Posttest of Communicative English Skills for people involved 3) A questionnaire for the students. The data were analyzed by T-test and percentage. The research results were as follows : 1. A participatory instruction text for communicative English skills was suitable for people involved and served their needs. 2. Communicative English Skills of people involved in the Tourism Industry in Chiang Mai was increased after learning through a participatory instruction text. 3. People involved had a high level of a satisfaction to a practice course and a participatory instruction text for communicative English skills which could be useful to their careers. 4. Students who registered and studied in the English for Tourism 2 course in the first semester, academic year 2008 had a high level of a satisfaction not only in being proud to be the research assistants in the real situation, but also using their knowledge to help people in the community.
Description: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบมีส่วนร่วม มีจุดมุ่งหมายเพื่อสร้างและพัฒนาแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารให้เหมาะสมกับชุมชนและกลุ่มธุรกิจท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งมีวัตถุประสงค์เฉพาะคือ 1) เพื่อสร้างแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารให้เหมาะสมกับชุมชนเป้าหมาย 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ของการใช้ทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของกลุ่มเป้าหมาย 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของกลุ่มเป้าหมายที่มีต่อการฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารฯ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อวิชาภาษาอังกฤษท่องเที่ยว 2 ภาคเรียนที่ 1/2551 ที่ให้นักศึกษาได้มีโอกาสลงพื้นที่จริง กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) บุคลากรด้านการท่องเที่ยวในชุมชนวัดกู่ม่านมงคลชัย ซึ่งประกอบด้วย ผู้ประกอบอาชีพด้านการท่องเที่ยวจากอำเภอดอยสะเก็ด อำเภอสันทราย และอำเภอสันกำแพง จำนวน 3 อาชีพ ได้แก่ อาชีพนวดแผนโบราณ อาชีพทำผลิตภัณฑ์พวงกุญแจไม้สักตอกเงิน และอาชีพขายของหัตถกรรม จำนวน 33 คน 2) นักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการท่องเที่ยว 2 ประจำภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2551 จำนวน 21 คน ซึ่งผู้วิจัยเลือกกลุ่มเป้าหมายแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) แบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับความต้องการในการเรียนทักษะภาษาอังกฤษของบุคลากรด้านการท่องเที่ยว 2) แบบทดสอบก่อนและหลังการฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับบุคลากรด้านการท่องเที่ยว และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการร่วมดำเนินการวิจัยของนักศึกษา ผลการวิจัยพบว่า 1. ผู้วิจัยได้สร้างและพัฒนาแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารที่เหมาะสมกับชุมชนและกลุ่มธุรกิจการท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ 2. ผู้เข้าอบรมมีทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับธุรกิจการท่องเที่ยวเพิ่มขึ้นหลังจากได้รับการอบรมโดยใช้แบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับธุรกิจการท่องเที่ยว 3. ผู้เข้าอบรมมีความพึงพอใจกับความรู้ที่ได้รับซึ่งสามารถนำไปใช้ประโยชน์ในอาชีพของตนได้ 4. นักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการท่องเที่ยว 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2551 มีความพึงพอใจที่ได้นำความรู้จากการเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการท่องเที่ยว 2 มาใช้ในฐานะผู้ช่วยนักวิจัยในการลงพื้นที่จริง
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/813
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover (ปก)423.44 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)465.94 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent (สารบัญ)455.78 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter-1 (บทที่1)525.32 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter-2 (บทที่2)1.03 MBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter-3 (บทที่3)774.2 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter-4 (บทที่4)827.37 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter-5 (บทที่5)430.64 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography (บรรณานุุกรม)394.82 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)751.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.