Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/626
Title: การใช้เทคโนโลยีอำนวยความสะดวกเพื่อพัฒนาทักษะการอ่านของนักเรียน ที่มีปัญหาทางการเรียนรู้
Other Titles: Using Assistive Technology to Develop Reading Skills in Students with Learning Disabilities.
Authors: คำปัน, บุญเลิศ
Khampan, Boonlert
ยะมังชัยประสิทธิ์, วิไลลักษณ์วิไลพร
Chaiprasit, Wilaiporn
ยะมัง, วิไลลักษณ์
Yamong, Wilailuk
Keywords: การใช้เทคโนโลยีอำนวยความสะดวกเพื่อพัฒนาทักษะการอ่านของนักเรียน ที่มีปัญหาทางการเรียนรู้
Issue Date: 2553
Publisher: Chang Mai Rajabhat University
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์สำคัญ เพื่อสร้างและศึกษาผลการใช้โปรแกรมเทคโนโลยีอำนวยความสะดวก ในการพัฒนาทักษะการอ่านของนักเรียนที่มีปัญหาทางการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักเรียนที่มีปัญหาทางการเรียนรู้ด้านการอ่าน ระดับประถมศึกษาปีที่ 2 – 6 จำนวน 20 คน ในโรงเรียนบ้านบ่อหิน และโรงเรียนชุมชนบ้านดอยเต่า จังหวัดเชียงใหม่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบวัดทักษะการอ่านภาษาไทย (การอ่านเป็นคำ การอ่านเป็นประโยคและความเข้าใจในการอ่าน) สำหรับเด็กที่มีปัญหาทางการเรียนรู้ ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ 1. ประสิทธิภาพของโปรแกรมเทคโนโลยีอำนวยความสะดวก ของกลุ่มทดลอง มีสัดส่วนระหว่างการฝึกและหลังการฝึก คือ 81.33 / 79.66 2. คะแนนเฉลี่ยทักษะการอ่านสะกดคำ การอ่านเป็นประโยค และความเข้าใจในการอ่าน ของกลุ่มทดลองภายหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 3. คะแนนเฉลี่ยของทักษะการอ่านสะกดคำ และการอ่านเป็นประโยค หลังการทดลองของกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ส่วนคะแนนเฉลี่ยความเข้าใจในการอ่านของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม ภายหลังการทดลองไม่แตกต่างกัน
Description: The purpose of this study was to create and investigate assistive technology program to develop reading skills in students with learning disabilities. The subjects were 20 students with learning disabilities in Boahin school and Chumchon Ban Doi Tao school in Chiangmai province. The instruments consisted of tests of Thai reading skills (sight word reading, sentence reading, comprehension) The results were: 1. The efficiency ratio of assistive technology program between and after training of the experimental group was 81.33 / 79.66. 2. The mean scores of sight words reading, sentence and comprehension reading skills after study were significantly higher than before study at 0.01 level of confidence in the experimental group. 3. The mean scores of sight words reading, sentence reading skills after study in the experimental group were significantly higher than the control group at 0.01 level of confidence while comprehension skill was not different between the two groups
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/626
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover (ปก)405.04 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัคย่อ)392.31 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)401.78 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter-1 (บทที่1)436.07 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter-2 (บทที่2)697.75 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter-3 (บทที่3)487.9 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter-4 (บทที่4)449.37 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter-5 (บทที่5)478.19 kBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography (บรรณานุกรม)465.38 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix(ภาคผนวก)1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.